اردیبهشت 8, 1403

۳۱ اردیبهشت: روز «اهدا زندگی» و ۲۵ هزار منتظر پیوند اعضا

سی و یه اردیبهشت هر سال، روز اهدا زندگی نام گذاری شده.
اهدا زندگی، هم با اهدا خون انجام می شه و هم با اهدا عضو. واسه اینکه عضو شما پس از مرگ، امکان پیوند به بقیه رو داشته باشه، باید کارت اهدا اعضا داشته و اطلاعات شما در سامانه ehda.ir درج شده باشه. هرساله ۹ هزار مرگ مغزی در کشور به وقوع می رسه که به گفته مسئولان، حدود ۷۰ درصد خونواده این افراد نسبت به پیوند اعضای عزیزانشون به دیگر هموطنان، موافقت می کنن. اقدام حسنه پیوند عضو هر مریض مرگ مغزی، می تونه جون ۸ تن از هموطنان رو نجات دهد. در ایران، هرساله بیشتر از ۴۵ هزار پیوند کلیه انجام می شه که رکوردی قابل توجه در جهان هستش.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس سال ۹۶ گفته بود که ۴ میلیون شهروند ایران، کارت اهدا عضو گرفتن و روند مشارکت در این طرح در میان هموطنان زیاد شده.

با این حال، تنها ۵ درصد جامعه ایرونی، نسبت به دریافت کارت اهدا عضو اقدام کردن و به نظر می رسه با فرهنگ سازی  بهتر و گسترده تر و اطلاع رسانی مسئولان و چهره ها، نسبت به مهم بودن این موضوع، تماشاگر روند در حال افزایش تر علاقمندان هموطنان نسبت به دریافت کارت اهدا عضو باشیم. حدود ۲۵ هزار نفر از هموطنان در نوبت دریافت عضو هستن و این رقم، هرساله میلیاردا تومن به اقتصاد صنعت بهداشت و سلامت کشور آسیب می زنه. هرساله هزاران نفر در کشور  بدیش اینه به دلیل تصادف  رانندگی  جون خود رو از دست میدن و میشه با مدیریت بهینه، نسبت به اهدا عضو اونا به نیازمندان در ۳۱ استان کشور دست به کار شد.

هرساله هفت هزار نفر به پیوند کلیه نیاز دارن که درصد کمی از اونا موفق به دریافت کلیه می شن و باید از سیستمای دیالیز استفاده کننده که هزینه زیادی به کشور تحمیل می کنه.
در حالی که هرساله هزاران نفر در اثر  تصادفات رانندگی جون خود رو از دست میدن و با رضایت خونواده اونا، میشه بخشی از آمال بیماران نیازمند رو مرتفع کرد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به ضرورت افزایش فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی گفته بود که هرساله ۱۶ درصد بیماران دیالزی کشور به دلیل نبود دریافت عضو جون خود رو از دست ‌میدن. هرساله ۱۶ هزار مرگ و میر به وجود اومده به وسیله تصادفات جاده‌ای در کشور رخ می‌دهد . از کل پنج تا هشت هزار مرگ مغزی که در کشور اتفاق می‌افتد، بیشتر از نصف اون‌ها قابل اهدا هستن، اما هرساله حدود هزار مورد اهدا در کشور انجام می‌شه .

آمار رضایت از اهدای عضو در ایران هفتاد درصده و در خیلی از مواقع خونواده‌ها به اهدای عضو فرد رضایت نمی‌بدن و روند رضایت گرفتن از اون‌ها بعضی وقتا به بیشتر از چهار روز طول می‌کشد در نتیجه وقت طلایی واسه پیوند عضو اعضای حیاتی از بین می‌رود.

همکاری نکردن خونواده‌های بیماران مرگ مغزی واسه اهدای عضو، مهمترین چالشیه که زندگی ۲۵ هزار مریض منتظر پیوند عضو رو درگیر خود کرده و با وجود پیشرفت‌های بالای علمی، از نظر اندازه اهداء عضو و رضایت خونواده‌ها واسه به کار گیری افراد مرگ مغزی نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

نوشته تصادفی:   گواهی «عدم انصراف از طلاق»: شرط ثبت طلاق توافقی در تهران شد
فرد زنده هم می تونه اهداکننده باشه؟

بله، در بعضی شرایط شدنیه. کلیه یکی از عادی‌ترین اعضای اهدایی افراد زنده س، چون یه فرد سالم با یه کلیه هم میتونه به زندگی طبیعی خود ادامه بده. یه تیکه از کبد یا ریه و در موارد نادر یه تیکه از روده کوچیک هم قابل اهداست.

در صورت مرگ طبیعی هم امکان اهدای عضو هست یا خیر؟

بله ؛ بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا ۴۸ ساعت نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخون و تاندون قابل اهدا هستن.

اهدا کنندگان عضو از نظر مریضی‌های خاص غربالگری می شن؟

همه اهداکنندگان عضو از نظر ایدز، هپاتیت، ویروس‌های مشابه و یه سری بدخیمی‌ها مورد بررسی قرار می گیرن.

  داشتن  کارت اهدا عضو  واسه اهدای اعضا پس از مرگ کفایت می‌کنه ؟

خیلی با اهمیته که نزدیکان هم در جریان این خداپسندانه قرار گیرند تا در زمان فوت فرد در مورد اهدای عضو غافلگیر نشن و اونو مصیبتی علاوه بر از دست دادن عزیز خود ندونن چون که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران و بیشتر کشورای جهان واسه اهدای عضو رضایت اولیای دم لازمه و حتی علی‌رغم داشتن کارت اهدای عضو در صورت نبود رضایت اولیای دم اهدای عضو صورت نمی گیره.

با در نظر گرفتن ضرورت رضایت اولیای دم از اهدای عضو دلیل دریافت کارت چیه؟

کارت اهدای عضو نشون‌دهنده آرزوی قلبی فرد در مورد اهدای اعضای بدن خویشه و همین امر می‌تونه با نشون دادن خواسته فرد به اولیای دمش اراده کردن رو واسه اون‌ها در اون زمان حیاتی آسون‌تر کنه و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین این کارت می‌تونه جنبه فرهنگ‌سازی هم داشته باشه.

به همراه داشتن کارت اهدای عضو به صورت همیشه لازمه؟

با در نظر گرفتن ضرورت رضایت اولیای دم واسه اهدای عضو پیشنهاد می‌شه فرد دارنده کارت اهدا خونواده خود رو از رضایت قلبی واسه این باخبر سازه و در صورت اطلاع خونواده از این لزومی به همراه داشتن همیشگی کارت نیس.

باطل کردن کارت اهدای عضو بعد از کامل کردن فرم شدنیه؟

بله ؛ در هر زمان که از داشتن کارت بیخیال شین می‌تونید با اعلام خواسته خود به مسئولین درخواست خود رو لغو کنین. هر چند با در نظر داشتن نیاز به رضایت اولیای دم واسه اهدا فقط با اعلام خواسته خود به اولیای دم خود هم می‌تونید انصراف خود رو از اهدا اعلام کنین.

کی می‌تونه جزو اهداکنندگان عضو باشه؟

همه می‌تونن درامر اهدای عضو پیشقدم شن و محدودیت سنی منظور نشده. تنها دلیلی که می‌تونه مانع اهدای عضو شه شرایط بالینی فرد اهداکننده س که در زمان فوت ایشون به وسیله دکتر متخصص تشخیص داده می شه.