اردیبهشت 8, 1403

آداب رمضان برای غیرمسلمان‌ها در دیگر کشورهای جهان چگونه است؟

جهان ۷٫۶ میلیارد نفر جمعیت داره که ۲۴ درصد از اونا یعنی حدود ۱٫۸ میلیارد نفر از قبل از طلوع آفتاب تا بعد از غروب خورشید روزه می‌گیرند؛ هر روز، به مدت یه ماه.

مطمئنا می‌دونین که منظورمون از این یه ماه چیه. ماه مبارک رمضان، یکی از مقدس‌ترین ماه‌های سال واسه مسلمانان سراسر جهان.

ماه رمضان در کشورای اسلامی آداب و قوانین مشخصی داره.
همه آدمایی که به سن تکلیف رسیده‌ان موظف به روزه‌داری هستن. یعنی باید از سحر تا افطار از خوردن و آشامیدن دوری کنن. کسایی که از نظر شرعی یا به خاطر مریضی‌های خاص، از روزه گرفتن معاف هستن هم موظف به رعایت این قوانین بوده و اجازه ندارن در ملاء عام مبادرت به خوردن یا آشامیدن کنن.

اما در کشورای غیراسلامی وضعیت به طور کامل فرق داره و این فرد روزه‌داره که باید خود رو با قوانین اون کشور تطبیق دهد. اما این سوال پیش میاد که دیگه مردم اون جامعه و نامسلمون‌ها چیجوری می‌تونن به یه فرد روزه‌دار احترام بذارن یا با اون همراهی کنن.

خبرگزاری سی‌ان‌ان در جدیدترین گزارش خود مواردی که در زیر نوشته‌ایم رو در جواب به این سوال برشمرده. واسه باخبر شدن از اونا تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

 

 

پسر بچه‌ای در مسجدالنور در شارجه

 

 

۱- شما می‌تونید خیلی راحت در مقابل فرد روزه‌دار غذای خود رو بخورین …

در طول ۳۰ روز ماه رمضان، همه مسلمون‌های جهان در طول روز از خوردن و آشامیدن دوری می کنن. اما این معنیش این نیس که شما اجازه ندارین در مقابل اونا غذای خود رو بخورین. مسلمون‌ها در این رابطه بسیار گشاده‌رو هستن و انتظار ندارن که نامسلمون‌ها مثل اونا متحمل تشنگی و گرسنگی بشن.

۲- … اما با مسلمون روزه‌دار قرار ناهار فیکس نکنین

در طول ماه مبارک رمضان، مسلمون‌ها بدنبال به‌جا آوردن فرائض دینی خود اجازه ندارن در طول روز غذا صرف کنن. پس، بهتره این موضوع رو درک کنین و در طول این یه ماه، قرارهای کاری خود رو در رستوران و به خوردن ناهار فیکس نکنین. یا در صورت ضرورت، از اینکه فرد مسلمون لب به غذا یا نوشیدنی نمی‌زند ناراحت نشید. این کار بخشی از مذهب اون بشمار می‌رود.

۳- لازم نیس شمام روزه بگیرین …

اگه دوست دارین حس یه روزه‌دار رو درک کنین، مجاز و مختارید که مثل یه مسلمون روزه بگیرین، اما این واسه ادیان دیگه اجباری نیس.

۴- … اما می‌تونید واسه افطار به روزه‌دارها ملحق شید

هنگام افطار، یعنی وقتی خورشید غروب می‌کنه و اذان گفته می‌شه مسلمون‌ها روزه خود رو باز می‌کنن. در این مراسم سفره‌ای ساده پهن می‌شه که همه – حتی غیر روزه‌دارها – اجازه دارن دور سفره افطار نشسته و در ثواب اون شریک شن.

نوشته تصادفی:   ۱۰ زن برجسته تاریخ که نقش مهمی در پیشرفت علم داشته اند

۵- لازم نیس تاریخ دقیق شروع ماه رمضان رو بدونین …

ماه رمضان مثل کریسمس یا عید پاک نیس که تاریخ مشخصی داشته باشه. به این خاطر که شروع ماه رمضان براساس تقویم اسلامیه و این تقویم هم قمریه. شروع ماه رمضان به دیده شدن ماه بستگی داره و بخاطر این، تاریخ اون در هر سال با سال گذشته فرق داره.

۶- … اما لطفا در این مورد انعطاف پذیر باشین

پس از مشاهده ماه در آسمون شروع ماه رمضان اعلام می‌شه. در این زمان اگه شما کارمند مسلمانی دارین، شاید بد نباشه که به اون اجازه بدین صبح‌ها زودتر اومده و عصر زودتر از دفتر خارج شه.

۷- روزه‌دارها در کشورای غربی خود رو با مردم تطبیق میدن …

با اینکه فرد روزه‌دار اجازه نوشیدن هیچ نوع مایعاتی رو نداره، حتی آب رو اما می‌تونه دوستان و همکاران خود رو در معطلی‌های کوتاه کاری واسه نوشیدن قهوه همراهی کنه.

۸- … روزه‌دارها به خاطر بوی تنفس خود ممکنه کمی از بقیه فاصله بگیرن

وقتی آدم یه روز کامل از خوردن و آشامیدن دوری کنه، ممکنه نفس بدبویی پیدا کنه بخاطر این، بیشتر روزه‌دارها تلاش می‌کنن کمی دورتر از بقیه بایستند یا با فاصله با اونا حرف بزنن تا بوی دهانشون بقیه رو اذیت نکنه.

 

۹- شما می‌تونید بگید: رمضان مبارک …

 

شنیدن این جمله واسه یه مسلمون و کسی که روزه گرفته بسیار لذت بخشه.

۱۰- … اما هیچوقت به یه مسلمون نگید: «من هم می‌خواهم روزه بگیرم تا لاغر شوم!»

رمضان به معنی گرسنگی یا تشنگی کشیدن نیس.
یعنی اثر اون روی چاقی یا لاغری مردم نیس.
این فرضیه دینی واسه اصلاح نفس و تقویت قدرت اراده انسانه تا اونو به درجات والای روحی و الهی برسونه.

نگاهی به ماه رمضان در سراسر دنیا

چیزی که باید در مورد تغذیه درست و حفظ سلامت خود در ماه رمضان بدونین

چیجوری از کم آبی بدن در تابستون جلوگیری کنیم؟