اردیبهشت 8, 1403

چرا توقف یا دستکم کند کردن روند پیری از لحاظ منطقی و ریاضی امکان ندارد؟

شاید بزرگ ترین آرزوی هر انسانی این باشه که پیر نشه یا دستکم با سرعت کمتری پیر شه و مدت زمان بیشتری رو جوون بمونه. بدیش اینه پزشکان می گن که از دید منطق، تئوری و ریاضی متوقف کردن روند پیر شدن غیر ممکنه. اما به چه دلیل؟

دو محقق از دانشگاه آریزونا به اسمای دکتر جوونا ماسل و پل نلسون وقتی که روی پیدا کردن راهی واسه متوقف کردن یا دستکم کند کردن سرعت مرگ و تخریب سلولا در بدن آدم تحقیق می کردن در آخر به این نتیجه رسیدن که همچین چیزی در واقع امکان نداره چون اینجور تلاشی منتهی به سرطان می شه.
دکتر ماسل در این باره گفته:” پیری از دید ریاضی پیشگیری ناپذیره، جداً پیشگیری ناپذیره. از دید ریاضی، منطق و تئوری هیچ راهی واسه فرار از این موضوع وجود نداره”.

این دو محقق در مطالعه خود با بررسی دقیق اون چه که با بالا رفتن سن در سلولا اتفاق می افته به دنبال پیدا کردن راهی محتمل واسه متوقف کردن پیر شدن سلولا در ارگانیسمایی مانند آدم بودن. سلولا دائم در حال جانشین شدن هستن و سلولای موجود هم واسه توبید سلولای جدید افزایش پیدا می کنن. اما اینجور فرآیندی تنها چند بار مشخص قبل از مرگ سلولی امکانپذیره. مشکل دیگه از دست دادن کارآییه، که وقتی اتفاق می افته که سلول توانایی خود در انجام موثر و عادی وظایف خود مثل قبل رو از دست میده. این پروسهای تکراری در طول زمان به پیر شدن سلول منتهی می شن.

الان تیمای تحقیقاتی خیلی از سراسر دنیا در حال تلاش واسه پیدا کردن راهی واسه متوقف کردن یا دستکم کند کردن روند پیر شدن سلولا هستن. یکی از روشای بررسی شده هدف قرار دادن روند انتخاب واسه خلاص شدن از دست سلول هاییه که کارکردشان رو از دست دادن و نگه داشتن اون هاییه که کارکرد طبیعی و مناسبی دارن. محققان این روش رو بررسی کرده و با یه اخطار مهم مواجه شدن- بعضی از سلولا به جای این که با گذشت زمان کارکرد و افزایش کندی داشته باشن، با بالا رفتن عمر با سرعت بیشتری رشد کرده که این خود می تونه به جهشایی منجر شه که سرطان رو به دنبال داره.

نوشته تصادفی:   معرفی ۱۲ بازار ارزان در تهران به همراه آدرس

این مشکل به این معنیه که ارگانیسمای چند سلولی حتی اگه محققان کاری کنن که انتخاب سلولی بهبهترین شکل ممکن انجام گیرد بازم پیر می شن.
نلسون در این باره میگه:” با بالا رفتن سن، خیلی از سلولای بدن مشا با کم شدن کیفیت کارکرد مواجه شده و در آخر کارآیی خود رو از دست میدن.
اینجوری رشد اونا هم متوقف می شه اما بعضی از سلولای بدن به سرعت رشد و افزایش پیدا می کنن”. این موضوع باعث ایجاد سلولای سرطانی می شه.
سلولای سرطانی با خلاص شدن از دست سلولایی که کارکرد نامناسبی دارن توان افزایش بسیار بیشتر و بهتری پیدا می کنن. این بدون معنا میشه که به جای پیر شدن تو یه سرعت مناسب و طبیعی، فرد می تونه به سرطان گرفتار شده و خیلی زودتر بمیرد.

اینجوری محققان به این نتیجه رسیدن که نه فقط هیچ راهی (دستکم در شرایط الان) واسه متوقف کردن یا کند کردن پیری سلولا وجود نداره بلکه همچین چیزی از دید منطق و تئوری هم ممکن نیس.