اردیبهشت 9, 1403

هشت عادت کسانی که از افسردگی پنهان رنج می برند

افسردگی مثل هیولایی در درون ما کمین می کنه تا فکرا و انرژی ما رو تصرف و زندگی رو به کام ما تلخ کنه.
افسردگی بیشتر مخفی و غیر قابل تشخیصه. کسی که از افسردگی مخفی رنج می بره با اینکه همیشه با هیولای درون خود درگیره اما این مسأله در ظاهر عیان نیس.
بعضی وقتا کسایی که دچار افسردگی هستن مشکلات خود رو از دوستان، خونواده و نزدیک ترین همدم خود مخفی می کنن. ممکنه اونا در مقابل شما لبخند به لب داشته باشن اما در درون خود در حال غرق شدن هستن. در ادامه به هشت عادت کسایی می پردازیم که از افسردگی مخفی رنج می برن.

۱- بقیه رو راضی می کنن که خوشحال هستن و حتی ممکنه در ظاهر سرحال به نظر برسن

این تصور که افراد گرفتار به افسردگی همیشه غمگین به نظر می رسن یا شخصیت دپرس ای دارن به طور کامل اشتباهه. افسردگی چیزی بیشتر از یه حالت روحیه. افراد دپرس بیشتر یاد می گیرن که حالت خود رو تغییر بدن و بعضی وقتا انگار اونا شادترین کسایی هستن که در زندگی خود دیدین. این مسأله واقعا به دلیل اون هستش که این افراد فارغ از اون چیزی که در درون شون میگذره، تلاش می کنن در ظاهر چهره ای مثبت از خود نشون بدن. اونا مایل نیستن بقیه رو درگیر مشکل خود کنن، حتی اگه اینطوری مجبور باشن رنج خود رو مخفی کنن و در تنهایی غرق شن.

چستر بنینگتون خواننده مشهور گروه لینکین پارک از کسایی بود که از افسردگی مخفی رنج می برن. طبق گفته های همسرش تالیندا، بنینگتون تنها ۳۶ ساعت قبل از خودکشی، با بچه هاش بازی می کرد و لحظات شادی با اونا داشت. تالیندا حتی در حساب توییترش ویدئویی از آخرین لحظات زندگی بنینگتون منتشر کرد.
با وجود افسردگی مخفی ممکنه همه چیز عادی به نظر برسه تا اینکه دیگه به اندازه ای دیر می شه که کاری نمیشه کرد.

۲- ممکنه عادتایی واسه مقابله با رنج خود داشته باشن

اگه کمک مناسبی به شخص دپرس انجام بشه افسردگی قابل درمان میشه. روان درمانی، به کار گیری داروها و حتی صحبت با خونواده و دوستان می تونه به فرد گرفتار در مقابله با رنج خود کمک کنه.
با این حال، کسایی که از افسردگی مخفی رنج می برن بیشتر عادتایی در سبک زندگی خود دارن که به اونا کمک می کنه رنج خود رو آرامش بخشن. این کار می تونه هر چیزی باشن؛ از موسیقی و ورزش گرفته تا رانندگی، پیاده روی، حموم کردن یا خوابیدن. اونا این کار رو انجام میدن تا خود رو از غرق شدن در احساسات شون نجات بدن.

۳- عادات غذایی و خواب اونا طبیعی نیس

بدن آدم به خواب و تغذیه نیاز داره و هر دو از عوامل اساسی در حفظ سلامتی هستن. ذهن آدم میتونه این دو عامل رو کنترل کنه اما افسردگی این توانایی رو نابود می کنه و در فرد یه جور احساس خفگی بوجود میاره. این مسأله باعث می شه اینجور آدمایی در خواب و تغذیه خود زیاده روی کنن چون با این کار احساس می کنن می تونن دست کم کنترل چیزایی رو در زندگی خود دوباره به دست گیرند. عکس این مسأله یعنی بی خوابی یا بی اشتهایی هم ممکنه.

۴- از اینکه عزیزان شون اونا رو ترک کنن می ترسن

کسایی که از افسردگی مخفی رنج می برن مشکلات زیادی در روابط عاطفی خود دارن. این افراد همیشه از اینکه باعث دردسر محبوب شون شن ترس دارن. اونا تصور می کنن اگه شریک عاطفی شون رو وارد زندگی خود کنن و به اونا اجازه بدن مشکلات شون رو ببینن، شریک عاطفی شون اونا رو ترک می کنه.
با اینکه در مواردی آدما به دلیل فشار بیشتر از اندازه ای که بر اونا هستش رابطه عاطفی خود رو بر هم می زدن، اما این مسأله تقصیر اونا نیس.

نوشته تصادفی:   ۱۰ مورد از دردناک ترین و بیرحمانه ترین روش های اعدام در طول تاریخ [قسمت اول]

با این وجود، فرد گرفتار احساس می کنه ترک شده.

۵- مستعد هستن

افسردگی مخفی می تونه گریبانگیر هر کسی شه.

تاریخ نشون میده هنرمندان و موسیقیدانای مشهور و حتی رهبران دنیا دچار این مشکل بودن. کسایی که به افسردگی گرفتار هستن با وجوه منفی و مثبت احساسات خود درگیر هستن. با اینکه خیلی از ما خود واقعی این افراد رو نمی تونیم ببینیم، اما ممکنه اونا تواناییایی داشته باشن که بالاتر از تصور ما هستش.
شاید اونا زیر بار سنگین احساسات شون در رنج باشن اما می تونن از بین سایه های تیره و تار احساسات شون، زیبایی رو به تصویر بکشن.

۶- همیشه به دنبالی هدفی در زندگی هستن

هممون در زندگی خود هدفی داریم و با گذشت زمان دوست داریم بدونیم که در راه درست قرار گرفتیم. اینکه عزیزان مون موفقیتای حال حاضر زندگی مون رو تأیید کنن اتفاق خوبیه. متأسفانه، افراد دپرس به سختی می تونن از خود داخلی شون رضایت داشته باشن. احساس پوچی و ترس به اونا انگیزه میده بیشتر از بقیه به دنبال پیدا کردن هدف حقیقی شون باشن. این مسأله به دلیل اون هستش که اونا همیشه به دنبال شادی هستن.

۷- کمالگرا هستن و درک متفاوتی از مواد دارن

آدمایی که از افسردگی رنج می برن همیشه به دنبال عشق و محبت هستن. با این حال، وقتی میفهمن از هر نظر بی اشکال نیستن، از خواسته خود به کلی دوری می کنن. چون اگه به بقیه نشون بدن که بی اشکال نیستن اینطوری آسیب پذیری اونا و اون چیزی که ضعف خود می دونن واسه بقیه رو می شه.

علاوه بر این، کسی که دچار افسردگیه می دونه که چه موادی رو وارد بدنش می کنه.
مشروبات الکلی واسه اینجور آدمایی آرامش بخش هستن، در حالی که کافئین و قند اونا رو سرحال می کنن. هم اینکه اونا می دونن کدوم داروها بیشترین اثر رو بر اونا دارن، چون تغییر افکارشون به اونا کمک می کنه رنج خود رو از یاد ببرن.

۸- در مخفی کاری مهارت دارن

مقابله با افسردگی کار سختیه. خیلی از افراد گرفتار واسه آرامش رنج شون به خود آسیب میزنن. اگه تا حالا میخواستین به خود آسیب بزنین، باید فورا به دنبال کمکی واسه حل مشکل خود باشین. با این کار فقط به جسم خود آسیب نمی زنید، بلکه نزدیکان شمام از این مسأله آسیب می بیننن. خودزنی همیشه با درد همراه نیس.
این کار می تونه خیلی راحت حذف صبحونه یا شام از برنامه روزانه باشه. این افراد بیشتر توجیه هایی واسه کار خود دارن که به اندازه کافی راضی کننده س و باعث می شه دور و بریا شون متوجه مشکل اصلی نشن.

نکته ای که لازمه در مورد افسردگی بدونیم اون هستش که افراد گرفتار به افسردگی همیشه احساس تنهایی می کنن. اونا به عشق و پذیرش بقیه نیاز دارن تا به اونا در شکست دادن هیولای درون شون کمک کنه.
این روند دشواریای زیادی داره اما شاید بتونین با کمکی کم زندگی اون عزیزان یا نزدیکان تون رو که دچار این مشکل هستن نجات بدین. اما کسایی که خود دچار افسردگی هستن باید احساسات شون رو با عزیزان شون در میان بذارن و درباره اون صحبت کنن. نشون دادن اینکه نیازمند کمک هستین یه ضعف به حساب نمیاد.