اردیبهشت 8, 1403

مخترعان بدشانسی که به دست اختراعات خودشان کشته شدند [قسمت دوم]

شاید براتون سخت باشه که فکر کنین روزگاری حتی آسونترین لوازم امروزی هنوز اختراع نشده بودن. مثلا خودروها، موتورسیکلتا و هواپیماها کمی بیشتر از یه قرن پیش اختراع شدن و قبل از اون بشر اینجور چیزایی رو شاید فقط در خیالات خود می دیده. اینجوری این همه امکانات و پیشرفتایی که زندگی امروزی ما بدون به کار گیری اونا ممکن نیس به وسیله مخترعانی که شبونه روز تلاش کردن ساخته شدن.

این افراد مشقتا و زحمات بسیاری واسه ساخت این وسایل کشیده ان و چند سال واسه رسیدن به هدفشون تلاش کردن. خیلی از اونا در مواردی ناامید شده و یه سریای دیگه هم شدیدا آسیب دیده ان. اما از همه غم انگیزتر داستان مخترعانیه که در راه علم به وسیله اختراع خود کشته شدن. در قسمت اول این مطلب شما رو با تعدادی از این مخترعان نگون بخت آشنا کردیم و در ادامه می خوایم تعداد دیگری از اونا رو به شما معرفی کنیم.

۱۱- کوپر فیپس کولز

کوپر فیپس کولز یکی از فرماندهان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا و قهرمون جنگ کریمه بود که در طراحی اسلحه و کشتی جنگی مهارت خاصی داشت. یکی از آخرین طراحیش که پروانه ثبت اختراع اونو در ۱۸۵۹ بدست آورده بود یه توپ بسیار بزرگ با برجکی گردان و قدرت آتشی بسیار مهببی بود. ایشون موفق شد که اختراع خود رو روی چندین کشتی جنگی نصب کنه.
اما ایشون نمی دونست که با در نظر گرفتن قوس فراوون آتیش توپش،شرایط اون طوریه که باید فاصله زیادی با سطح آب داشته باشه. در نتیجه برخلاف دفعات قبل که از سازندگان کشتی واسه نصب توپ جدید مشاروه گرفته بود این بار خود رأساً و بدون کمک کسی تلاش در نصب اون گرفت و ملاحظات دیگه کشتی سازان رو فراموش کرده اینجوری با اولین شلیک توپ منفجر شده و مخترعش رو هم به کام مرگ فرستاد.

۱۲- هوراس هانلی

هوراس هانلی که مهندسی ماهر و یکی از سربازان کنفدراسیون در جنگای داخلی آمریکا بود در سال ۱۸۶۲ یه زیردریایی اولیه ساخته بود که نام اونو «پیشرو» گذاشت و در اختیار نیروهای شمالی قرار داد. اما زیردریایی اون وقتی که نیروهای متحد وارد منطقه شدن به وسیله نیروهای کنفدراسیون خراب شد تا اونا نتونن به تکنولوژی ساخت اون دست پیدا کنن. هانلی یه مدل دیگه ساخت که بدون این دست اون دست کردن در دریا غرق شد.
اما هانلی ناامید نشده و یه مدل دیگه ساخت و بعد از آزمایشات فراوون اونو واسه عملیات با هشت خدمه آماده کرد.
از این افراد ۵ نفرشون به دلیل وارد شدن آب به درون زیردریایی در لنگرگاه غرق شدن.

چند ماه بعد، بعد از این که زیردریایی غرق شده به سطح آب برگردونده شد، هانلی هشت مرد دیگه رو واسه تستی ساده سوار زیردریایی خود کرد و خود هم با اونا همراه شد.
اما این دوباره کسی نجات پیدا نکرد، حتی خود هانلی. واسه چند هفته هم هیچ نشانی از زیردریایی پیدا نشد.
اما نیروهای کنفدراسیون در نهای اونو یافته و نام مخترعش رو روی اون گذاشتن. در اولین ماموریت، این زیردریایی تونست با یه اژدر کشتی جنگی یو اس اس هوساتونیک رو هدف بذاره که باعث نابودی اون و کشته شدن ۵ نفر از ۱۵۵ خدمه این کشتی بزرگ گردید. اما این زیردریایی دوباره هم غرق شده و همه سرنشینانش رو به کشتن داد. اینجوری زیردریایی هانلی بسیار بیشتر از نیروهای دشمن، نیروهای خودی رو به کام مرگ فرستاد.

۱۳- الکساندر بوگدانف

الکساندر بوگدانف بر این باور بود که با گرفتن خون به صورت تصادفی از آدما به قدرتی فراانسانی دست پیدا می کنه.
دوستانش هم گفتن که پس از تزریق خون بقیه به خود نه فقط بسیار باحال تر شده بلکه طاسی سرش از بین رفته. ایشون که خونای تزریقی به خود رو آزمایش نمی کرد در اثر تزریق خونای آلوده به مالاریا و سل به خود جانش رو از دست داد.

۱۴- مکس والیر

مکس ویلر یه متخصص راکت در دهه ۱۹۲۰ بود که راکتای با سوخت دینامیت رو روی هر چیزی از گلایدر گرفته تا سورتمه و حتی ماشینای مسابقه سوار می کرد.
اما علاقه شدید اون به سرعت اونو به سمت اختراع یه سوخت بسیار مفیدتر جهت داد: سوخت مایع راکت. تستای اولیه اون روی موتورهایی که خود ساخته بود با لوله های باز آزمایش شد که سوخت به صورت دستی به اونا اضافه می شد.
آزمایش کنندگان هیچ لباس و لوازم محافظتی یا حتی عینک خاصی نداشتن و درست در کنار مخزن احتراق می نشستن. در یکی از روزای سال ۱۹۲۰، یکی از این آزمایشات انفجار در مخزن احتراق باعث شد که تیکه ای آهن در قلب والیر فرو بره و اینجوری مکس والیر در دم جون سپرد.

نوشته تصادفی:   گشتی در پارک های تهران [قسمت اول]

۱۵- ویلیام بولاک

دستگاه چاپ پرسی اختراع بسیار مفیدی بود و در سال ۱۸۶۵، ویلیام بولاک با ایجاد تغییراتی در دستگاه های چاپ پرسی قدیمی کمک بزرگی به صنعت رسانه ای کرده و باعث شد که روزنامه ها با سرعت خیلی بیشتری تولید شده و به بازار عرضه شن. بولاک ماشینای چاپش رو خود سرویس و نصب می کرد.
روزی از روزا که ایشون داشت یکی از دستگاه هاش رو نصب می کرد یکی از پاهاش زیر دستگاه گیر کرده و در نتیجه ضربه اون خرد شد.
چند روز بعد بولاک در بین عمل جراحی واسه قطع کردن پایش جون داد.

۱۶- فرانسیس ادگار استنلی

تصور کنین که یه کتری با سرعتی نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در خیابون در حال حرکت باشه، این همونیه که میشه اونو میراث برادران استنلی، فرانسیس و فریلن دونست. خودروهای بخار شاید امروز چیزای بی معنی بنظر برسن اما در سال ۱۹۰۶ خودرو بخار اونا با طی فاصله یه مایلی در ۲۸ ثانیه رکورد سرعت در روی کره زمین رو شکست. پیشرفت موتورهای گازی و معروفیت خودرو مدل تی فورد مانع از رسیدن خودروهای بخار برادران استنلی بدست مردم شد اما فرانسیس بازم رویای یه خودرو بخار تجاری رو تو سرش داشت. در سال ۱۹۱۸ فرانسیس در حالی که سوار بر یکی از خودروهای بخار خود تو یه جاده کوهستانی حرکت می کرد واسه برخورد نکردن با یه مانع کوچیک فرمون رو چرخونه و در نتیجه با خاکریز کنار جاده برخورد کرده و در دم جون داد.

۱۷- کارل سوچک

در سال ۱۹۸۵، کارل سوچک که یه بدلکار کانادایی بود تلاش داشت که یه بدلکاری دیوونه وار بکنه. سوچک سال قبل از اون تونست با قرار گرفتن در درون یه بشکه از آبشار نیاگارا به پایین پرت شده و زنده بمونه اما بدلکاری جدید اون بسیار دیوونه وارتر بود. در مقابل چشمون ۳۵٫۰۰۰ تماشاگر، ایشون وارد یه بشکه بزرگ ساخته خودش شده و از دستیارانش خواست که اونو از ارتفاع ۱۸۰ متری به سمت یه محفظه آبی به عمق ۹ فوت و عرض ۱۲ فوت پرت کنن. برنامه طبق نقشه پیش نرفت و بشکه شروع به لرزیدن و خارج شدن از راه اصلی خود کرد و در آخر با لبه محفظه آبی خورد. اینجوری در نتیجه این برخورد، جمجمه سوچک شکسته و سینه و شکم اون پاره شد.
ایشون زنده بود و از بشکه بیرون آورده شد اما بدون این دست اون دست کردن جون سپرد.

۱۸- اوتو لیلینتال

همه بر این باورندکه برادران رایت پدر هوانوردی هستن اما اگه اوتو لیلینتال به اندازه کافی زنده می مونه شاید این لقب حالا در اختیار اون می بود. چند سال قبل از اون که برادران رایت به ساخت هواپیما فکر کنن، لیلینتال با به کار گیری گلایدرهایی که خود می ساخت سفر می کرد.
ایشون در قرن نوزدهم تونست ۱۵ وسیله پروازی یدونه باله و سه نسخه دو باله طراحی کنه.
در سال ۱۸۹۶، یکی از اختراعات اون با زمین خورد و این موضوع باعث وارد اومدن آسیب جدی بهش شد که دو روز بعد باعث مرگ ایشون گردید.

۱۹- فرانتس ریشله

فرانتز ریشله فرانسوی که اصلیتی اتریشی داشت مردی بود که از هیچی هول و هراسی ندارن، سررشته ای در مهندسی مکانیک نداشت و کارای خطرناک بسیاری می کرد.
ایشون خیاطی بود که با دوختن چند تیکه پارچه به هم یه لباس مثل چتر نجات ساخته بود که در زمستون سال ۱۹۱۲ مردم شهر پاریس در کنار برج ایفل واسه تماشای آزمایش اون جمع شده بودن. به اونا گفته شده بود که از یه آدمک واسه تست این وسیله پروازی استفاده می شه اما خیلی زود ریشله اعلام کرد که خود پرش رو انجام میده. در ارتفاع ۲۰۰ پایی برج ایفل ایشون وارد لباس مخصوص خود شده و مانند بتمن به سمت زمین شیرجه رفت و در برخورد با چمن جون سپرد. باحال اینکه از این واقعه فیلمبرداری هم شده بود.