راهنمای جامع خرید خودرو دست دوم در ایران و جهان

فناوری

نیاز به وسیله نقلیه، بودجه، سن، ترافیک و قیمت بنزین نمی شناسه و دربسیاری از موارد افراد مجبور می شن به جای خرید خودرو نو، به دنبال نمونه های دست دوم بگردند.

سقف بودجه پایین، نیاز سریع، علاقه به خودروهای سنتی و خیلی از موارد دیگه از جمله دلایل ما واسه خرید خودروهای دست دوم ان.

باتوجه به اینکه اتومبیلای دست دوم رو از یه شرکت معتبر خریداری نمی کنیم و مردم متولی هر دو سمت خرید یا فروش اون هستن، واسه انجام خریدهای بهتر و بی نگرانی تر نیازمند پیروی از اصولی هستیم که درآخر آرامش و نفع ما رو به دنبال داشته باشن.

در نوشته پیش رو نگاهی داریم به اصول و راهکارهای خرید خودرو دست دوم؛ در بین بخشای جور واجور نکاتی رو موثر کردیم که مطلب رو واسه کسائی هم که تجربه خرید خودرو دست دوم دارن هم خواندنی و به درد بخور باشه. با ما باشین.

 

بدونین که دقیقا چه می خواین

هنگام خرید یه خودرو، چه نو چه دست دوم، قبل از هرچیزی درنظر بگیرین که توان خرید چه خودروهایی رو دارین. اگه با یه لیست بلندبالایی روبه رو شدید. نیازاتون رو تو ذهن دسته بندی و اولویت بندی کنین و بعد چند مدل رو که می دونین علاوه بر علاقه شما با خواسته هاتون هم هماهنگی دارن مورد توجه بذارین. یعنی فقط چون از یه خودرو خوشتون اومده، به دنبال خریدش نباشین.

از بین گزینه هایی که واسه خرید درنظر دارین، سختیای نگهداری اونا رو نسبت به حد و اندازه آشنایتان با تعمیرات خودرو سبک سنگین کنین و چیزی نخرید که با کوچیکترین مشکلی که براش پیش میاد، درمونده بشوید. اگه متاهلید این نکته رو اهمیت بیشتری بدین چون که اول از همه سختیای درجاده موندن با همسر و بچه بسیار بیشتر از وقتیه که تنهایید و رئیس خودتون هستین!

خرید بدون تحقیق، خرید دردسرسازه

نه فقط درمورد خودروی نو یا دست دوم بلکه واسه خرید هر کالایی تحقیق کردن بخشی مهم از اونو تشکیل میده.

یادتون باشه که تحقیقِ قبل از خرید نه فقط باعث می شه که معاملات بهتری رو جوش بدین بلکه هزینه و زمان نگهداری از خریدتون رو هم شدیدا بهینه می کنه. به لطف علاقه مندان خودرویی، محتوای خوبی واسه خرید و فروش خودروهای دست دوم در وب هست.

پس شروع کنین درمورد هر کدوم از خودروهای که در لیست ذهنیتان هست تحقیقی کنین. سایتا، خصوصا فروما در این موارد می تونن حسابی کمک حال ما شن.

یادتون نره که واسه هر خودرو مشکلات عادی اونو هم جست و جو کنین، از وضعیت قطعاتش آگاهی یابید و هزینه های اونا رو با وضعیت معیشتان سبک سنگین کنین.

این کار خیلی با اهمیته، چون ممکنه بفهید فلان مدلی که خیلی هم هوس خریدش رو دارین مشکل قطعه داره و واسه هر تیکه باید از این سر شهر به سر دیگه برید.

در اینجور مواردی، اگه نمونه های خوب دیگری رو مورد توجه دارین تلاش کنین که بیخیال اون گزینه بشوید.

مطمئن باشین وقتی رو که واسه بررسی و پر س وجو اختصاص می دین شک نداشته باشین باعث می شه از کلی هدر رفت پول و زمان رهایی یابید. این وسط ممکنه به لیستی که دارین گزینه هایی رو اضافه کنین یا بعضی رو خط بزنین.

این وسط اگه دوست و آشنایی در نزدیکی دارین که تجربه خرید خودروی مدنظرتان رو داره، حتما از اطلاعاتشون سود ببرین.

واسه اینکه در پرس وجوهای حضوری،  به بی راه س نرید از وضعیت راحتی داخل کابین، خشک و نرم بودن سیستم تعلیق، هزینه سرویسا و قطعات، سوال کنین.

 

از کجا و از کی بخریم

بعد از اینکه درحد بسیار خوبی تحقیق کردین و اطلاعاتتون کامل شد؛ مرحله بعدی رو شروع کنین. یعنی دنبال فروشندگان باشین، منابع شما واسه خرید می تونه یکی از نزدیکانتون، سایتا و اپلیکیشنای خرید و فروش خودرو و شکلای جور واجور کالا، گروه های خرید و فروش خودرو دست دوم در تلگرام یا دیگه شبکه های اجتماعی، آگهی اسمای روزنامه ها و نشریات باشه.

البته راه های دیگری مانند مراجعه به اوراقیا و پارکینگا هم هست که شخصا اونو پیشنهاد نمی کنیم خصوصا که در اینجور مکانایی گاه حتی مکانیکا هم نمی تونن سلامت یه خودرو رو تضمین کنن.

اگه از نزدیکانتون خودرو رو می خرید حتما این جمله معروف رو که میگه «تلاش کن با فامیل و آشنا معامله نکنی!» رو درنظر داشته باشین؛ این جمله مهم بیشتر از اینکه منظورش بحث سلامت معامله باشه بیشتر درمورد حفظ رابطه خوب با اون افراده.

چون که در خیلی از موارد، حتی وقتی که خرید و فروش شما خوب پیش بره ممکنه رابطه تون با اون شخص به دلیل بالا و پایین شدنای معامله کمی تیره و تار شه.

اگه از سایتا و اپلیکیشنای خرید و فروش خرید می کنین این نکته رو به خاطر بسپارین که در این جاها تشخیص فروشندگان معمولی با دلالا و افراد سودجو بسیار مشکله.

در متن آگهیا حتما تلاش کنین افراد رو از لحن متنشان بشناسین؛ مثلا اگه تصاویری که در پست آگهی هست نشون دهنده وضعیت نگهداری نامناسبه و از طرف دیگه آگهی کننده در متن آگهی به تعریف و تعریف محدود از خودرو پرداخته به طور کامل مشخصه نشون دهنده اینه که فرد مقابل تون صادق نیس و فقط می خواد «خودرو خود رو سریع و به هر راه خوب یا غلط بفروشه» هرچند که این روزا بدیش اینه اینجور آدمایی کم هم نیستن!

درگروهای خرید و فروش تخصصی خودرو در فیسبوک و شبکه های اجتماعی تلاش کنین پستای قدیمی رو هم ببینین اینکار جدا از اینکه احتمال پیدا کردن نمونه سالم تر رو زیاد می کنه، شما رو هم در باخبر شدن از اینکه کی فروشنده واقعیه کمک می کنه؛ روشنه کسی که تو یه ماه دو یا سه آگهی گذاشته در گروه ها گذاشته، شغلش خرید و فروش باشه!

در این مواقع می تونین از مدیران گروه هم درمورد کاربرانی که آگهی رو گذاشته ان سوال کنین؛ در خیلی از مواقع اونا می تونن سلامت کاری هرکی رو عالی بگن.

نکات فنی

همیشه استثنائاتی هست اما در بازار ایران کلا باید از خرید خودروهای دارای تصادفات سنگین و کارکردای بالا دوری کرد.

مثلا وقتی کارکرد خودرو از ۱۵۰ هزار کیلومتر بیشتر باشه، احتمال نیاز به سرویسای موتور و یا گیربکس پر خرج هست و پس به خصوص در مورد خودروهای پیچیده و گرون خرید مدلایی با کارکرد بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر خطر زیادی داره.

هم اینکه خرید خودروهایی که دیگه در تولید نمی شن هم دارای ریسکه. هرچه خودرو نامعلوم تر باشه و با تیراژ کمتری در بازار ایران عرضه شده باشه این خطر بیشته.

مثلا تعداد زیادی دوو سیلو در ایران عرضه شده و این خودرو حتی بر خلاف گذشت ۱۰ سال از پایان تولید هنوز با مشکل سنگین در تامین قطعات یدکی مواجه نشده.

اما در مقابل بعضی خودروهای نامعلوم چینی یا حتی ژاپنی و فرانسوی مثل چری A15، سوبارو لگاسی و سیتروئن C5 با سن بسیار کمتر با مشکل تامین قطعات یدکی مواجه ان و اصلا گزینه های مناسبی واسه خرید و نگهداری به صورت دست دوم حساب نمی شن.

هم اینکه در ایران خودروهای دارای رنگای خاص (غیر از سفید، مشکی و نقره ای) بازار دست دوم خیلی جالبی ندارن و معمولا با قیمت ارزانتری نسبت به رنگای یاد شده قابل خرید هستن.

اما اگه یه خودرو کم تیراژ با رنگ خاص رو بخرین شک نکنین که در زمان فروش با مشکلات بسیار زیاد ای مواجه میشین.

در آخر اینکه واسه خودروهای خاص حتما شرایط تامین قطعات یدکی و خدمات تعمیرگاهی رو در شهر محل سکونت خود بررسی کنین.

مثلا اجناس پروتون بر خلاف خاص بودن و تیراژ نه خیلی زیاد در بعضی شهرای بزرگ مثل اصفهان، تهران و کرج دارای مراکز خدماتی هستن و توانایی استفاده دارن اما در بسیاری مناطق و شهرا با مشکل مواجه ان.

موقع بازدید خودرو، خجالت بخرج ندین

پس از اینکه مدل یا مدلای مورد نظر رو پیدا کردین، هرچه سریع تر با مالک تماس بگیرین و قرار بازدید از خودرو بذارین.

اگه به هر دلیلی فروشنده گفت که خودرواش رو فروخته بازم قیمت و اطلاعات رو بگیرین که درک بهتری از وضعیت الان بازار داشته باشین.

قبل اینکه قرار بازدید رو مشخص کنین کمی درمورد خودرو با مالک صحبت کنین هم درمورد خودرو، خصوصا وضعیت فنی، موتوری و تخفیف بیمه و… سوال کنین و هم اینکه ببینین که طرف مقابلتون چیجوری آدمیه و اصطلاحا می شه با اون معامله کرد یا نه!

هرچه اینکار رو بهتر انجام بدین بزودی وقت و هزینه کمتری رو هدر میدید.

وقتی که خودرو رو دیدید؛ بخشای خارجی اونو دقیقا نگاه کنین؛ دنبال «خوردگیای ذکر نشده باشین!».

سوال کنین که خودرو رنگ شده یا خیر؛ اگه رنگ شده بود حتما دلیل اونو سوال کنین، اگه حس کردین که خودرو تصادف سنگین داشته و یا شاسی اش ضربه داشته آماده شید که بیخیال اون گزینه بشوید.

واسه خودروهای سنتی، یادتون باشه که وضعیت گیربکس (خصوصا نمونه های خودکار) و کاربراتر خیلی با اهمیته. ضمن اینکه مجموعه قطعات فنی باید حتی المکان فابریک و هم اینکه اتاق بدون زنگ زدگی باشه.

از سوال پیچ کردن مالک خودرو اصلا نترسین و اگه به هر دلیلی حس کردین طرف همکاری نمی کنه خیلی راحت بذارین برید.

در اینجور مواردی همیشه یادتون باشه که در کمترین حالت ممکن قراره چندین میلیون تومن پول خرج کنین و خودرو شما واسه یه مدت مشخص بخشی از زندگی شما دربر میگیره پس جایی واسه رودربایستی وجود نداره.

از مالک بخواین که با ماشین دوری بزنه. قبل از حرکت و درحالت خلاص از بیرون به اون بگید که کمی به خودرو گاز و دور بده.

ببینین که از اگزوز دود (خصوصا آبی یا مشکی) بیرون میاد یا نه. هر دودی معنی خاصی داره که هیچکدام خوب نیستن اما مهم ترین اونا دود آبیه که نشون دهنده روغن سوزی خودروه.

بین حرکت، به صداهایی که از خودرو خصوصا بخشای فنی میاد دقت کنین دلیل هرصدای ناهنجاری که حال می خواد از پیشرانه، چرخا و پلوسا و… بیاد رو خیلی سریع جویا شید.

دست اندازه ها می تونن در این زمانا نشون دهنده وضعیت اتاق و سیستم تعلیق هم باشن.

داخل ماشین رو هم کامل ببینین؛ یادتون باشه که در خیلی از موارد، مالک هرچه به داخل کابین رسیدگی کرده باشه، وضعیت فنی هم شاید درهمان دور وحوش می چرخه.

اگه خیلی از موارد فنی سردرنمی بیارین می تونین یه مکانیک و یا کسی که از شما آشناتر باشه رو هم باخود همراه کنین.

اگه دیدید که وضعیت خوب جلو رفته و یه رضایت کلی از خودرو دارین، کمی جزئی تر شید؛ وضعیت سیستم صوتی رو سوال کنین، داخل کاپوت رو دقیق ببینین. وضعیت لاستیکا و زاپاس رو هم بررسی کنین.

ضمن اینکه از عمکرد سیستم برق ماشین رو هم از روی کارکرد درست، چراغا، راهنماها، عمل کردن گیجا و آمپر، دور آروم و کنه خودرو و… مطمئن شید.

تلاش کنین عجله به خرج ندین از مالک هم انتظار همراهی داشته باشین. اگه از خودرو راضی نبودین و بنظرتان خودرو ارزش گفته شده رو نداشت، تشکر کنین و برید؛ اگه مالک خیلی اصرار کرد، بیشتر از قبل به دنبال خودروهای دیگه باشین چون اصرار و اصرار در این موارد زیادی وجهه جالبی نداره.

اما اگه همه چیز خوب پیش رفت بهتره یه قول نامه بنویسین.

 

حساب و کتاب

تصویری از نمونه یه قول نامه رو براتون اینجا قرار دادیم؛ نمونه قول اسمای آماده زیاده و بعضی از اونا یه سری ناقصی هم دارن.

شما هنگام نوشتن قول نامه باید همه مشخصات فردی رو داشته باشین پس اگه دیدید هرمشخصه ای در قول نامه وجود نداره اونو اضافه کنین. خصوصا کدملی، نام پدر و چند شماره تلفن.

درهنگام بالا و پایین کردن قیمت خودرو هیچ بهونه ای رو قبول نکنین.

یه بهونه بسیار شایع اینه که دارنده خودرو میگه، قسط یا چک داره و پس تخفیف نمی ده. یادتون باشه این عذر بدتر از گناهه.

چراکه اول اینکه هرکسی واسه خودش مشکلاتی داره و این مشکلات فقط به خودش مربوط می شه و دوم اینکه دلیل نمی شه چون طرف چک یا قسط داره، شما مجبور شید بجای قیمت و ارزش واقعی خودرو، پول چک اونو پرداخت کنین!

البته این بهونها زیادن و این مورد تنها یه نمونه بود. موقع مقابله با این روش ها و ترفندها، احترام طرف مقابل رو هم نگه دارین و اعتراض خود رو با لحنی مناسب بگید؛ خصوصا که در آینده ممکنه به جهت تجربه مالک از اون خودرو، مجبور شید دوباره با اون رابطه برقرار کنین و از تجربیاتش استفاده کنین.

واسه مقدار بیعانه خرید، یه نسبت معقولی از قیمت خودرو رو به طرف مقابل بدین مثلا در مقابل ۱۰ میلیون تومن ۲۰۰ هزار تومن بیعانه کافیه.

مبلغ پشیمونی دو طرف رو هم کمی بالاتر اما به همین روش درنظر بگیرین. درهنگام پرکردن مشخصات قول نامه کارت شناسایی فرد رو هم ببینین که از اطلاعات وارده اطمینان به دست بیارین.

خودتون هم کارت شناسایی خود رو نشون بدین. هر کدوم از دو طرف باید یه تماشاگر هم با خود به همراه داشته باشن که حضور خود رو با امضا و اثر انگشت ثابت کنن که درصورت وقوع هر اشکالی بتونین از خود دفاع کنن.

درآخر خودرو رو به همراه مالک تو یه پارکینگ مشخص پارک کنین. عدد کیلومتر تعداد رو جایی بنویسین و بعد کارت ماشین و کارت بیمه مالک رو از اون بگیرین.

پس از این مرحله دارنده کار تقریبا تموم شده، فقط مالک خودرو باید کارای خلافی و مالیات رو بکنه و دو طرف در اولین فرصت که از پیش مقرر می شه به یه دفتر اسناد مراجعه و کارای انتقال و روند خرید رو پایانی می کنن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *