فروردین 9, 1403

چه پلوپزی بخریم

چه پلوپزی بخریم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با مشغول شدن خانم ها در محیط بیرون از خانه، دیگر زمان کمتری وجود دارد تا در آشپزخانه صرف غذا پختن شود. امروزه با تولید انواع و اقسام لوازم خانگی پیشرفته، تنها با زدن یک دکمه به طور اتوماتیک کارهای پخت و پز به راحتی انجام می شود و شما فرصت کافی خواهید داشت که به انجام دیگر کارهای روزمره خود بپردازید.

خرید بهترین پلوپز برقی برای همه خانواده ها بخصوص برای خانواده هایی که خانم ها هم شاعل هستند و فرصتی برای آماده کردن غذا ندارند بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود. اگر شما نیز جزو این افراد هستید و یا قصد خرید پلوپز را دارید به لوازم خانگی برقی فروشگاه بارانو مراجعه کنید و  مطلب زیر را هم از دست ندهید.

انتظارات خانم های ایرانی از پلوپز

پلوپز های برقی یکی از لوازمی است که امروزه جایگاه ویژه ای در آشپزخانه ها به خود اختصاص داده است. در پلوپز های جدیدتر امکاناتی وجود دارد که شما می توانید آن را بر روی برنامه دلخواه تنظیم کنید و به کارهای دیگر در خانه یا بیرون از خانه بپردازید. این دستگاه  پس از اتمام پخت، خود به خود خاموش می شود و این بهترین ویژگی این محصول است که خانم های ایرانی از آن استقبال می کنند.

یکی از غذاهای مهم که با این دستگاه برقی می توان پخت، برنج است. همانطور که همه می دانید برنج از جمله غذاهایی است که در سفره ایرانی ها بسیار اهمیت دارد و خیلی پرطرفدار است و با قاطعیت می توان گفت که سفره ایرانی بدون برنج معنا ندارد. بنابراین با توجه به اهمیت این غذا، کیفیت و طرز پخت آن هم بسیار مهم است و انجام این کار برای بعضی از افراد بسیار وقت گیر می باشد. اما با استفاده از پلوپز می توان در کمترین زمان، بهترین پلو را درست کرد. در ادامه به انتظارات دیگر ی که از یک پلوپز وجود دارد به صورت تیتروار می پردازیم.

حداقل انتظارات از یک پلوپز خوب

  • آرام پز
  • بخارپز
  • ته دیگ ساز
  • سرخ کن
  • جدا شدن در پلوپز برای شستشوی آن

نکات کلیدی و مهم در هنگام خرید پلوپز

اندازه پلوپز

اکثرا همه پلوپز ها در سایز های بین ۳ تا ۱۰ پیمانه طراحی و تولید شده اند و معمولا این پیمانه ها بر اساس برنج نپخته محسوب می شوند. همیشه سعی کنید اندازه پلوپزی که خریداری می کنید متناسب با تعداد افراد خانواده باشد. اما اگر قصد شما از خرید پلوپز فقط برای استفاده در میهمانی ها است یا جزو خانواده هایی هستید که در اکثر مواقع مهمان دارید باید اندازه ای بزرگتر از تعداد اعضای خانواده خود انتخاب کنید.

اگر اندازه پلوپز خیلی کوچک باشد ممکن است آب و برنج سرریز کنند و  لبه های ظرف شما به دلیل چسبیدن نشاسته کثیف شوند.

اگر پلوپز شما خیلی بزرگ باشد، با مشکل چسبیدن برنج به کف ظرف روبه رو خواهید شد و منجر به هدر رفتن برنج خواهد شد.

اما ایده آل ترین اندازه پلوپز وقتی است که قابلمه تا نیمه پر شود. در این صورت است که  بیشترین کارایی و بهترین پخت برنج را خواهید داشت.

بنابراین برای هر وعده غذایی بر اساس تعداد افراد این مقدار پیمانه برنج نیاز است:

  • برای ۱ تا ۲ نفر، به ۳ پیمانه برنج
  • برای ۳ تا ۴ نفر، به ۴ تا ۶ پیمانه برنج
  • برای ۵ تا ۶ نفر، به ۷ تا ۸ پیمانه برنج
  • برای ۷ تا ۸ نفر، به ۱۰ پیمانه برنج
  • برای بیش از ۸ نفر، به ۱۶ پیمانه برنج نیاز است.

اندازه پلوپز

انواع پلوپز

دو نوع اصلی پلوپز است:  پلوپز روشن- خاموش و پلوپز با منطق فازی

پلوپز روشن- خاموش

این پلوپز از ساده ترین نوع پلوپزها می باشد که فقط دکمه خاموش و روشن دارد. این نوع پلوپز تکنولوژی زیاد و پیچیده ای ندارد. در این نوع پلوپز شما باید نسبت آب و برنج را به صورت مشخص درون پلوپز بریزید سپس فقط کافی دکمه روشن را فشار دهید. در این حالت دستگاه برنج شما را پخته و پس از آن، برنج را گرم نگه می دارد.

از این نوع پلوپز می توانید برای بخارپز کردن انواع مختلف سبزیجات هم استفاده کنید . این نوع پلوپزها عملکرد خاص دیگیری ندارد. پس در هنگام خرید پلوپز به نیازهای خود توجه داشته باشید.

پلوپز با منطق فازی

پلوپز های فازی پیشرفته تر از پلوپزهای روشن – خاموش هستند در نتیجه نسبت به آن ها گران تر هم می باشند. این نوع پلوپز، دستگاهی است که کارکردهای زیادیی دارد. از جمله کارایی هایی که دارد شامل بخارپز، پختن سوپ، پوره، برنج و پخت کیک می باشد. همچنین دارای تایمر و گرمای القایی هستند. در مورد پخت برنج هم در این نوع  پلوپز دیگر نگران شفته شدن برنج نباشید چرا که این دستگاه همیشه به شما برنجی مهمان پسند تحویل می دهد حتی اگر نسبت آب و برنج را رعایت نکرده باشید. بنابراین اگر می خواهید پلوپزی تهیه کنید که کارایی متفاوت داشته باشد این نوع پلوپز بهترین گزینه برای انتخاب شما می باشد.

نکات مهم در خرید پلوپز

چند مدل از پلوپز‌ های پرفروش و محبوب در بازار ایران
  • پلوپز پارس خزر مدل RC271 TYAN

این پلوپز یکی از بزرگ‌ترین پلوپزهای موجود در بازار می باشد و یک پلوپز ۱۲ نفره است که بیشتر در خانواده‌های پرجمعیت و در میهمانی‌ها کاربرد دارد. این دستگاه فقط برای پختن برنج استفاده می شود. پس هدف شما اگر فقط برای طبخ برنج است این مدل بهترین گزینه است. برند پارس خزر تولید داخل کشور می باشد و دارای کیفیت خوبی است. بیشتر مصرف کنندگان و خریداران این مدل از پلوپز، کیفیت خوب آن را تایید کرده اند و از دوام بالای آن می گویند. جنس ظرف این پلوپز از آلومینیوم با تفلون نچسب بوده و توان مصرفی برابر با ۹۵۰ وات دارد.

  • پلوپز فلر مدل RC61
نوشته تصادفی:   بام سبز

اگر به‌دنبال دستگاه پلوپز از نوع چندکاره‌ای هستید که علاوه بر پختن برنج کارهای دیگری مانند بخارپز کردن، پختن کیک، ماست‌بندی، آرام‌پز کردن و غیره را هم انجام دهد این مدل  از برند آلمانی فلر یک انتخاب مناسب می باشد. اندازه و گنجایش این دستگاه برای ۴ نفر می باشد که مناسب خانواده های با جمعیت کم و متوسط است. از خصوصیات دیگر این پلوپز می توان به توان مصرفی این پلوپز اشاره کرد که۶۴۰ وات است و روکش ظرف آن تفلون است. این پلوپز سه درجه تنظیم برشتگی دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا ته‌دیگی متناسب با سلیقه‌تان آماده کنید. این دستگاه دارای منوی انتخاب دیجیتال با نمایشگر LED و ۱۰ برنامه پخت گوناگون دارد. از همه مهمتر بخش تایمر آن است که می‌توانید تعیین کنید که چند ساعت بعد از زدن دکمه استارت غذای شما آماده است و به صورت خودکار سر زمان تعیین شده دستگاه خاموش می شود. یک عیبی که برخی خریداران برای این مدل عنوان می کنند سبد پلاستیکی بخارپز این دستگاه است که به مرور زمان از مواد غذایی رنگ گرفته و تصویر ناخوشایندی به خود می گیرد.

  • پلوپز بیترون مدل BRC-38

این دستگاه هم چند کاره است و کارهایی از قبیل بخارپز، سرخ‌کن، ماست‌بند و پاستاپز را انجام می دهد. ظرفیت این مدل از برند بیترون ۸ نفره است و توان مصرفی ۹۰۰ وات دارد. این تنوع عملکرد باعث جلب رضایت خریداران شده است. از ویژگی های دیگر این دستگاه که باعث جلب توجه خریداران شده است عبارتند از:

  • داشتن ته دیگ سه مرحله ای
  • داشتن سرخ کن و بخار پز
  • جنس بدنه پلوپز بیترون پلاستیک و استیل و جنس ظرف داخل آن تفلون است.
  • داشتن منوی دیجیتال و صفحه نمایشگر که با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌‌های مختلف پخت را تنظیم کنید.

ایرادی که برخی خریداران به این دستگاه عنوان می کنند و نسبتا ایراد مهمی است، این موضوع می باشد که درب پلو پز به صورت لولایی بوده و به صورت ثابت به بدنه دستگاه وصل است که امکان شستشو بعد از پخت وجود ندارد.

  • پلوپز تفال مدل RK7058

این پلوپز ۱۲ عملکرد متفاوت دارد که از طریق منوی دیجیتال آن قابل تنظیم و گزینش است. این عملکردها شامل بخارپز، سرخ‌کن، ته‌دیگ، سوپ، دسر، ماست‌بندی، درست کردن خورشت، غذای کودک، نان و شیرینی و گرم کردن مجدد است. توان مصرفی این پلوپز چندکاره ۸۵۰ وات است و یک پلوپز ۱۰ نفره می باشد. جنس بدنه‌ این پلوپز پلاستیک و ظرف داخل آن سرامیک است. همچنین این مدل تایمر دارد و عملکرد گرم نگه‌داشتن ۲۴ ساعته غذا را دارد. یک ویژگی شاخص برای این پلوپز که توسط خریداران تایید می شود قابلیت پخت ته‌دیگ مطابق با کیفیت عالی و ذائقه ایرانی است. انواع دیگر پلوپز های تفال در فروشگاه اینترنتی بارانو با تمام مشخصات آمده است که می تواند شما را برای یک خرید موفق یاری کند.

  • پلوپز بوش مدل MUC22B42

پلوپز بوش مدل MUC22B42 توان مصرفی معادل با ۹۰۰ وات دارد و 10 نفره است. جنس بدنه آن از پلاستیک مقاوم در برابر حرارت بوده و ظرف داخلی آن از جنس سرامیک نسوز است. این دستگاه ۱۶ برنامه پخت ذخیره شده و آماده استفاده دارد. برخی از این برنامه‌ها شامل منوی پخت سوپ، خورشت، چند نوع منوی پخت برنج،  پخت با بخار، ته دیگ، پنیرساز، ماست‌ساز، پاستا، غذای کودک، فرنی و غیره است. این دستگاه دارای نمایشگر است که زمان شروع و پایان پخت را نشان می‌دهد. حرارت در این مدل پلوپز به صورت سه بعدی و یکنواخت درون مخزن جریان پیدا می‌کند که موجب پخت یکنواخت غذا خواهد شد.

نتیجه گیری

در پایان پیشنهاد ما در مورد خرید پلوپز این است که در ابتدا هدف از خرید پلوپز را برای خود مشخص کنید اگر هدف‌تان از خرید پلوپز فقط پختن برنج است بهتر است سراغ پلوپزهای ساده بروید و اگر کاربردهای دیگر از پلوپز انتظار دارید بهتر است سراغ مدل‌های چندکاره با منوی دیجیتال بروید که نیاز به صرف هزینه بیشتری است.

برای خرید پلوپز مورد نظر خود می توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه اینترنتی که لوازم خانگی را به فروش می رسانند مانند بارانو که یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی است خریداری کنید. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد شما را در انتخاب یک پلوپز خوب کمک کرده باشد.