فروردین 10, 1403

روز جهانی بهداشت بانوان (قاعدگی)

 

خرید لباس زیر ارزان و همچنین با کیفیت یکی از مواردی است که زنان به دنبال هستند و به دلیل اهمیت بهداشت لباس زیر و تاثیر آن بر سلامتی سعی می کنند که همیشه بهترین نوع لباس زیر و به ویژه شورت را خریداری نمایند. دوران قاعدگی و بهداشت آن بسیار اهمیت دارد به طوری که روز 7 خرداد یا 28 می را روز جهانی بهداشت قاعدگی نام گذاری کرده اند. با ما همراه باشید تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

علت انتخاب 28 می به عنوان روز قاعدگی

روز 28 ام می که پنجمین ماه سال میلادی است را به عنوان روز جهانی قاعدگی انتخاب کرده اند و انتخاب این تاریخ به علت آن است که معمولا زنان 5 روز در ماه دچار خونریزی می شوند و یک چرخه قاعدگی 28 روزه را سپری می کنند بر همین اساس این روز را  به روز قاعدگی اختصاص داده اند.

متاسفانه  در جوامع بسیاری و به ویژه ایران صحبت از قاعدگی همچنان دشوار است و سخن از آن امری عادی تلقی نمی شود. در واقع افراد بسیاری بر اساس اعتقاداتی که دارند قاعدگی را یک بیماری می دادند و زن را در آن مدت ناپاک. فرهنگ دینی ما که زنان را در هنگام قاعدگی از ورود به امکان مقدس و مذهبی مانند مسجد منع می کند نیز سبب شده این باور غلط بیشتر توسعه یابد. وجود چنین محدودیت هایی موجب شده که قاعدگی که پروسه ای کاملا طبیعی است به یک نقطه ضعف برای زنان تبدیل شود و در معرض آسیب های اجتماعی قرار بگیرند.

همین مسئله موجب شده که بسیاری از زنان اطلاعات خیلی کم و ضعیفی در مورد چرخه قاعدگی و موارد بهداشتی که در آن مدت باید رعایت نمایند داشته باشند. متاسفانه در برخی از کشورهای جهان سوم این موضوع بیشتر دیده می شود به طوری که برخی دختران نوجوان چون هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند با اولین پریود بسیار وحشت زده و نگران می شوند و ادامه این ناآگاهی می تواند مشکلات بسیاری را برای زنان جوامع به وجود آورد.

چرا نیاز است که مردان در مورد قاعدگی زنان و شرایط آن ها اطلاع داشته باشند؟

مردان باید اطلاعات کاملی در مورد پروسه قاعدگی زنان و تغییراتی که در بدن آن ها ایجاد می شود داشته باشند. متاسفانه در جوامع مرد سالار به دلیل جهل و بی سوادی مردان در مورد پریود زنان تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر صورت می گیرد. در صورتی که قاعدگی مسئله ای کاملا طبیعی است که در بدن زنان اتفاق می افتد و به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن آن ها صورت می گیرد دچار مشکلاتی مانند دلتنگی، پرخاشگری، بی حوصلگی، کج خلقی و درد و سوزش می شوند و اگر مردان از این تغییر روحیات به دلیل پریود آگاه باشند قطعا درک بهتری از زنان خواهند داشت. از طرفی با افزایش دانش مردان در مورد قاعدگی روابط زناشویی مستحکم تری با همسران خود خواهند داشت و در این دوره کمتر دچار دعوا و ناراحتی می شوند.

نوشته تصادفی:   پروفیل مبلی و سنگین و بررسی علت تفاوت خواص و ویژگی آن ها

زنان در دوران قاعدگی به چه وسایلی نیاز دارند؟

زنان باید در دوران قاعدگی به محصولات و امکانات بهداشتی مناسب دسترسی داشته باشند. از جمله وسایلی که زنان به منظور رعایت بهداشت پریودی به آن احتیاج دارند می توان به لباس زیر مناسب، نوار بهداشتی، شوینده های ضد حساسیت مناسب، مسکن به منظور کاهش درد، تغذیه مناسب ، حوله و … اشاره نمود.

زنان می توانند به منظور خرید لباس زیر ارزان و مناسب به فروشگاه های معتبر مراجعه کنند و یا به صورت اینترنتی این کار را انجام دهند. بهترین شورت ها برای استفاده در این ایام شورت های نخی هستند که رطوبت را به خوبی به خود جذب می کنند. علاوه بر این نیاز است که شورت مرتبا تعویض شود و با استفاده از شوینده مناسب مورد شست وشو قرار گیرد و در معرض آفتاب خشک شود تا سلامت فرد حفظ شود و دچار بیماری هایی مانند سوزش و خارش نگردد.

با خرید اینترنتی لباس زیر زنانه و نوار بهداشتی مناسب زنان می توانند مدت زمان بیشتری را به استراحت در دوران قاعدگی اختصاص دهند. علاوه بر این در صورتی که خون ریزی زیاد باشد باید نوار بهداشتی زود به زود عوض شود تا بهداشت فردی رعایت شده و لباس های زیر کمتر دچار آلودگی شوند. بانوان باید توجه داشته باشند که هرگز نوار بهداشتی را مستقیما در توالت نیاندازند و آن را داخل یک کاغذ پیچیده و سپس در سطل زباله بیاندازاند.

پس از تعویض نوار بهداشتی باید دست ها کاملا با آب و صابون به خوبی شسته شوند . کاملا طبیعی است که به دلیل انقباضاتی که در رحم ایجاد می شود زنان در دوران قاعدگی احساس درد داشته باشند .برای تحمل این درد بهتر است که حوله گرم را بر روی شکم خود قرار دهند و در صورتی که تحمل درد برای آن ها دشوار بود به سراغ استفاده از مسکن ها بروند.