مزایا و معایب تبلیغات بازرگانی/پایان نامه تاثیر ترفیع بر نگهداری ارزش برند

استفاده از تبلیغات در رادیو

تقریباً هر شرکتی که بازار مصرفی را در اختیار داشته، می‌تواند بطور موثر از رادیو استفاده نماید. رادیو در راستای فروش یا ترفیع سطح خدمات تجاری، دارای واکنشی فوری می‌باشد، همچنین در راستای افزایش میزان سطح آگاهی شرکتها و و کمک در جهت بهبود روابط عمومی نقش بسزایی دارد. رادیو می‌تواند در تبلیغات تجاری متقابل تأثیر گذار باشد و همچنین می‌تواند شنوندگان را تا سطح ایده آلی آگاه سازد. دومین مزیت رادیو نسبت به روزنامه کم هزینه بودن و توانایی این رسانه در جهت هدفمند ساختن بازار می‌باشد. از طرف دیگر برخورداری از قدرت هماهنگ سازی بالا و قابل انتقال بودن این وسیله مزایای آن را دو چندان ساخته است  (همان منبع؛ ص ۲۰).

 

۲-۲-۳-۸) مزایا و معایب تبلیغات بازرگانی

۲-۲-۳-۸-۱) مزایای تبلیغات بازرگانی

در یک جمع بندی موافقان و مدافعان نقش مثبت تبلیغات در اقتصاد و بازرگانی را با مزایای زیر مطرح می کنند.

  1. البته مزایا و آثار آن زیاد است که در زیر به برخی از آنها می پردازیم.
  2. به مصرف کننده نسبت به ویژگیهای کالای تولیدی آگاهی می دهد.
  3. میزان فروش را افزایش می دهد.
  4. باعث بهره برداری از صرفه جویی مبتنی بر مقیاس تولید می شود.
  5. در فروش ثبات ایجاد می کند و ریسک تولید را کاهش می دهد.
  6. به بازگشت سرمایه و گردش موجودی انبار سرعت می بخشد.
  7. از تکنیکهای نوین برای معرفی کالا استفاده می کند.
  8. قلمرو تقاضا برای کالاهای تولیدی را افزایش می دهد.
  9. از میزان آزمون مصرف کننده می کاهد.
  10. هزینه های توزیع را کاهش می دهد.
  11. استفاده از ظرفیت تولیدی را افزایش می دهد.
  12. به اشاعه اطلاعات و تعالی فرهنگ عمومی کمک می کند.
  13. باعث تنوع محصول و نوآوری می گردد.
  14. باعث ایجاد رابطه عاطفی بین تولید کنندگان، توزیع کنندگان، مصرف کنندگان و وسایل ارتباط جمعی و مشاورین حرفه ای می شود.
  15. برخورد کاسبکارانه را به برخورد علمی و اقتصادی مبدل می سازد.
  16. در مصرف کننده اعتماد ایجاد کرده و به خرید او کمک می کند.

 

۲-۲-۳-۸-۲) معایب تبلیغات بازرگانی

از طرف دیگر مخالفان و منتقدان تبلیغات تجاری در اقتصاد معایب زیر را مطرح می کنند:

  1. در مواردی به مصرف کننده اطلاعات نادرست و فریبنده می دهد.
  2. سلیقه مصرف کننده و رجحان وی را تغییر می دهد، یعنی آزادی انتخاب مصرف کننده را خدشه دار می سازد.
  3. رقابت را کاهش داده و ممکن است که به انحصار منتج شود.
  4. به علت ایجاد شهرت برای یک مارک تجاری خاص عملاً از ورود دیگران به آن رشته تولیدی جلوگیری می کند.
  5. به مصرف زدگی دامن می زند.
  6. رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی را از اهداف عمومی و اجتماعی خود دور ساخته و آنها را به رویه های تجاری و منفعت طلبانه سوق می دهد. ( روستا ، ۱۳۸۸).

 

۲-۲-۳-۹) تاثیر تبلیغات بر متغیرهای اقتصادی

تبلیغات با تغییر ترجیحات مصرف کننده، می تواند بر متغیرهای اقتصادی اثرگذار باشد. در اینجا به برخی از آثار مهم اقتصادی تبلیغات اشاره می شود:

  • تبلیغات می تواند با افزایش تمرکز، مانع ورود سالیرین به بازار شده و یا با کاهش تمرکز، تسهیل کننده ی ورود به بازار تلقی گردد.
  • تبلیغات می تواند بر کارکرد بازار و سود اقتصادی بنگاه تاثیر داشته باشد.
  • هدف بنگاه های اقتصادی از انجام تبلیغات، کسب سود اقتصادی است. تبلیغات با تغییر ترجیحات مصرف کننده باعث می شود مه مصرف کنندگان درخصوص خرید کالاهای تبلیغ شده تمایل بیشتری نسبت به خرید کالاهایی که درمورد آنها تبلیغی انجام نشده، از خود نشان می دهند.
  • تبلیغات موجب افزایش میل نهایی به مصرف و مصرف کل و در نتیجه بالا رفتن تقاضا می شود.
  • تبلیغات می تواند عامل کاهش رقابت قیمتی در بازارهای انحصار چندجانبه باشد.
  • تبلیغات می تواند نوآوری و خدمت رسانی شرکت ها را بهبود بخشد.
  • تبلیغات می تواند عامل بهبود کیفیت کالاها در بازار گردد.
  • تبلیغات با ایجاد برندسازی، موجب مسئولیت پذیری تولیدکننده و فراهم کننده ی شرایط پاداش و تنبیه اقتصادی بنگاه ها در بازار شود.
  • تبلیغات می تواند مطلوبیت نهایی مصرف کننده را از مصرف کالایی که درمورد آن تبلیغ صورت گرفته، نسبت به کالای مشابهی که تبلیغی درمورد آن انجام نشده است، افزایش دهد.
  • تبلیغات می تواند علاوه بر دارایی های فیزیکی بنگاه، دارایی جدیدی با عنوان نام تجاری یا علامت تجاری را برای بنگاه ها ایجاد نماید (دهقانی و همکاران، ۱۳۸۳).