پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت در صنعت روانکارهای ایران
تکنیکهای تدوین و تنظیم استراتژی
ابتداییترین و سادهترین شکل از تجزیه و تحلیل سبد تولیدات، آرایه سهم رشد گروه مشاوران بوستن معروف به B.C.Gاست.(هندرسون[۱]، ۱۹۹۷) برای تجزیه و تحلیل سازمان براساس این روش، مدیران تجارت و کسب و کار خود را مورد بررسی قرار میدهند و آن را به بخشهایا تولیدات ویا بازارها ویا واحدهای تجاری مختلف تقسیم میکنند. سپس سهم بازار خود دریک طبقه قرار میدهند. آنچه به دست میآیددر واقع سهم نسبی بازار آن محصول،یا بخش ویا واحد تجاری است که در طول محور افقی شکل نسبی بازار آن محصول،یا بخش ویا واحد تجاری است که در طول محور افقی شکل نشان داده شده است. اگر سهم نسبی بزرگتر از عددیک باشد، نشاندهنده آن است که سازمان بر بازار موردنظر احاطه دارد. اگر سهم کمتر از عددیک باشدبدین معناست که سازمان از نظر توان رقابتی در بازاربسیار ضعیف است. سهم نسبی بازاریک معیار اندازهگیری برای محاسبه توان رقابتی مؤسسه در ارتباط با آن تولید، بخشیا واحد تجاری است، زیرا سهم نسبی بالا گویای آن است که مؤسسه در مقایسه با رقیب اصلی(نزدیک)خود در قسمت پایین منحنی تجربه قرار دارد.
مدیران باید نرخ رشد در تقاضای محصولیا بخشیا بازار را که در محور عمودی شکل نشان داده شده است محاسبه کنند. نرخ رشد، معیار مناسبی برای اندازهگیری میزان جذابیت بازار است،یعنی مرحلهای از رشد که مؤسسه به آن دستیافته است. نرخهای رشد سریع بیانکنندهیکارآفرینی ویا به سخنی دیگر، مراحل رشد و تکامل است. بنابراین برای هر محصول، بازاریا تجارت، سهم بازار و رشد بازار از راه نقطه بر روی آرایهیاد شدهمشخص میشود که در نمایشگر ۱-۲ نشان داده شده است.
- علامت سؤال-محصولات، بخشهای بازاریا واحدهای تجاری است که به سرعت در حال رشد است و شرکت در زمینه آنهاسهم نسبی پایینی دارد. چرخه حیات محصول و تجزیه و تحلیل منحنی تجربه به ما میگوید که علامت سؤال نیاز به سرمایهگذاری سنگینی دارد و احتمال اینکه تا مدتی سودی به دست نیاید، وجود دارد. همچنین ممکن است با رقیبان قوی روبهرو شود. این خانهعلامت سؤال نامیده شده است، بدین سبب که مؤسسه باید برای تصمیمگیری درباره اینکه آیا چنین سرمایهگذاری را انجام دهدیا نه، باید ترغیب شود.
- ستاره-محصولات، بازارها ویا تجارتهایی است که به سرعت در حال رشد است و مؤسسه سهم نسبی بالایی در آن دارد. چرخه حیات محصول و تجزیه و تحلیل منحنی تجربه به ما میگوید که این محصولات به سرمایهگذاری سنگینی نیاز دارد(جریان نقدینگی منفی)، اما میتواند سود زیادی به دست آورد. این استراتژی بیانکننده آن است که تلاشها و سرمایهگذاری باید روی ستارهها متمرکز شود.
- گاو شیرده-محصولاتی است که بازار آنهادر مرحله نبوغ است و رشد آرامیدارد، به گونهای در این بازار، مؤسسه سهم نسبی بالایی دارد. در اینجا توصیه آن است که سرمایهگذاری جدید در مورد این محصولات قطع و به جای نقدینگی برداشت شود. جریان نقدینگی برای گاوها بسیار قوی و مثبت و میزان سود نسبتاً پایین است.
- سگ-محصولاتی است که رشد بازار آنهاآرام است و در آن مؤسسه سهم نسبی پایینی دارد. هم جریان نقدینگی و هم سود میتواند منفی باشد. محصول در موقعیت ضعیفی قرار دارد و بنابراین باید حذف شود.
هنگامیکهمدیرانتماممحصولات، بازارها یاتجارتهاوراهکارهایاستراتژیکیراکهدرنظردارند درچنیننمایشگریقراردهندومرتبکنند، آنگاهمیتوانندببینندکهعملیبودنوامکانپذیربودنهریکازراهکارهایاستراتژیکیازنظرمالی، بهچهمیزاناست.راهکارهیعملی(راهکارهاییکهشرطامکانپذیریرادارند). راهکارهاییخواهدبودکهتاحدمناسبیبینخانههایمربعیشکلمختلف، توازنایجادکند. اگر مؤسسهایدارایگاوهایشیردهباشدخواهدتوانستازپولشیراینگونهمحصولاتیاکسبوکارها برایحمایتازستارههاوشایدتلاشبرایتوسعهوگسترشدربعضیازعلامت سؤالها بهرهگیرد. میتواند سگهارابفروشدوپولحاصلرابرایهمانمقاصدبهکارگیرد.یکسبدیامجموعهنامتوازن برایمثالدارایستارههایخیلیزیادوگاوشیردهکموناکافیاستوبدینمعناخواهدبودکهیا مؤسسه بایداستقراضسنگینینمایدویامازادنقدینگیزیادیبهوجودآورد؛ بدونآنکهبدانددرچهمواردیبایدآنراسرمایهگذاریکند. (استیسی، ۱۳۸۱)
[۱] Handerson, 1970