RFID در زنجیره ­تامین:پایان نامه درباره فناوری

دانلود پایان نامه

RFID در زنجیره­تامین

مدیریت زنجیره­تامین به صورت همه فعالیت­های مدیریتی مرتبط با جریان مواد از تامین­کنندگان یک سازمان به مشتریان آن سازمان توصیف می­شود که هدف اصلی آن بیشینه­سازی رضایت مشتری در پایین­ترین هزینه ممکن است (Bose & Pal, 2005)، فناوری شناسایی خودکار همانند RFID بر تمام جنبه­های مدیریت زنجیره­تامین اثر می­گذارد، به ارتقای مدیری تقاضا، سفارشی­سازی و تهیه مجدد کالای کاهش یافته در موجودی کمک کرده در حالی که هزینه­های توزیع و موجودی را کاهش می­دهد و همچنین مدل­های جعلی و تقلبی از کالاهای با نام نشان تجاری را کاهش می­دهد. برچسب زدن بر هر کالا در یک زنجیره­تامین در ارسال محصول صحیح به مقصد صحیح و در زمان صحیح، کاهش هزینه عملیات و حمل­و­نقل و به حداقل رساندن زمان­های تحویل در توزیع کمک می­کند. با وجود اینکه موانع زیادی وجود دارد طرح  RFIDبزرگ است و این فناوری کشش قابل توجهی را در طول 3 تا 5 سال آینده به دست خواهد آورد و در طول 5 تا 10 سال آینده از آن به صورت گسترده استفاده خواهد شد. بکارگیری فناوری RFID منجر به کارایی بیشتر در عملیات و مدیریت زنجیره­تامین خواهد شد. در عوض استدلال می­شود که RFID به دلیل ارتباط و پاسخگویی بهتر به مشتریان و کارایی در عملکرد مالی از طریق سرمایه­گذاری کاهش یافته، بایستی منجر به بازدهی بیشتر که به معنای ایجاد ارزش در بازاریابی است، شود (Bose & Pal, 2005).

تولیدکنندگان، خرده­فروشان، تامین­کنندگان لجستیک و موسسات دولتی در حال استفاده بی­سابقه از فناوری RFID برای ردیابی، مصون ساختن و اداره­کردن کالاها از زمانی که آنها مواد خام هستند تا انتهای چرخه محصول می­باشند. تولیدکنندگان به صورت بخصوصی می­توانند از RFID بهره­مند شوند چرا که این فناوری می­تواند فرایندهای داخلی را کاراتر کند و پاسخگویی زنجیره­تامین را ارتقا دهد – به عنوان مثال، بر اساس نتایج مطالعه­ای که توسط موسسه تحقیقاتی AMR صورت گرفت، مشخص شد که پذیرندگان اولیه RFID در صنعت محصولات مصرفی هزینه­های زنجیره­تامین را بین 3 تا 5 درصد کاهش داده­اند و درآمدشان بین 4 تا 7 درصد به دلیل قابلیت دید مضاعفی که RFID فراهم می­کند رشد کرد( گزارشات تحقیقاتی AMR، 2004).

در حالی که آنجلز (2005) بیان می کند که RFID متعهد به بستن شکاف­های اطلاعاتی در زنجیره­تامین است کی، کین و مکینتاش پا را فراتر نهاده و معتقدند که فناوری RFID آزادی­های فرایند را ارائه می­کند، که آن قابلیتی برای افزودن ارزش در طول کل زنجیره­تامین و روابط کسب وکار با ایجاد قابلیت تحرک اطلاعات، افراد و فعالیت­های کسب و کار است. به صورت خلاصه اطلاعات اجازه شفافیت کامل در طول زنجیره­تامین را می­دهد، مسیر حیاتی که که از بازاریابی به مشتری سوق داده می­شود. این نکته را باید متذکر شد که در کنار الزامات مالی که RFID ایجاد می­کند، سازمان با سرازیر شدن حجم عظیمی از داده­ها مواجه می­شود که برای موفقیت، این داده­ها باید به اطلاعات و در نهایت دانش تبدیل شوند. در واقع فناوری RFID می­رود که در داخل مدیریت زنجیره­تامین کوهی از داده­ها درباره موقعیت پالت­ها، جعبه­ها و کارتن­ها ایجاد کند. این فناوری می­رود که اقیانوسی از اطلاعات درباره اینکه یک کالا در چه زمان و مکانی تولید، انتخاب و حمل می­شود، تولید کند. این فناوری می­رود که رودخانه­ای از اعداد را ایجاد کند، که مجبور خواهند بود ذخیره شوند، به صورت بلادرنگ انتقال داده شوند و در مدیریت انبار و موارد دیگر تقسیم شوند.

لازم به ذکر است که مهمترین نکته از دیدگاه استراتژی کسب­و­کار، کاربرد RFID و قدرت آن برای شکل­دهی مجدد استراتژی کسب­و­کار از آنجایی که در مقابل بهبود ساده استراتژی وظیفه­ای قرار می­گیرد، است. به عبارت دیگر این به معنای آن است که نه تنها کارها را بهتر انجام می­دهد بلکه همچنین به صورت متفاوت انجام می­دهد.

از زمانی که وال مارت این فناوری را به کار گرفت و استفاده از برچسب­های RFID را برای تامین­کنندگان خود الزامی کرد ( گزارش­های ژورنال RFID، 2003)، تمایل رو به رشدی در استفاده از RFID در زنجیره­تامین به وجود آمده است. RFID به دلیل ارتقای کارایی زنجیره­تامین و افزایش قابلیت سودآوری توجه مشتریان را به خود جلب کرد (Clarke & et al, 2006 ) و به صورت گسترده­ای از سوی تولیدکنندگان، توزیع­کنندگان، خرده­فروشان و شرکت­های لجستیک مورد استقبال قرار گرفته است. گارتنر(2005) پیش بینی کرد که بازار RFID از 504 میلیون دلار در سال 2005 به 3 میلیارد دلار در سال 2010 خواهد رسید. محرکین این رشد قابل توجه، غول­های خرده­فروش همانند وال مارت و جیلت هستند که خبرهای خوش­بینانه­ای را در مورد صرفه­جویی­های واقعی و پیش­بینی شده به دلیل پیشگام بودن در استفاده از RFID گزارش داده­اند(Faber, 2005 ).

اما همه چیز در دنیای RFID خوب نیست . گفته­های متناقضی در مورد ارزش حاصل از RFID وجود دارد. مجله Industry Week گزارش داد که تولیدکنندگان به سختی در پی یافتن توجیه مالی برای بکارگیری RFID بوده­اند و آنها توانستند دلیل کسب­و­کار قانع­کننده­ای پیدا­کنند. در عوض، تولیدکنندگان و تامین­کنندگان احتمالا RFID را فقط به خاطر تبعیت از تقاضای مشتریان کلیدی خود مانند وال مارت یا موسسات دولتی / دفاعی همانند وزارت دفاع (DOD) آمریکا پذیرفته­اند. به نظر می­رسد بسیاری از این شرکت­ها پروژه­های خود را محدود به برآورده­شدن این تقاضاها می­نمایند. این حقایق بیان­کننده مفاهیمی است از قبیل اینکه آیا RFID یک نوش­داروی کاهش­دهنده هزینه برای زنجیره­های تامین خواهد بود یا در عوض یک ماشین تولیدکننده هزینه خواهد داشت.

دانلود پایان نامه