پایان نامه بکارگیری فناوری اطلاعات وهزینه¬های کیفیت)تعریف فناوری اطلاعات

دانلود پایان نامه

تعریف فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات به عنوان یک فناوری یا تکنولوژی است که در عصر حاضر مورد توجه بشر قرار گرفته است. بیان دقیق مفهوم فناوری اطلاعات به بررسی و مطالعه مفاهیم فناوری از یک سو و مفاهیم اطلاعات از سوی دیگر باز می­گردد.

فناوری اطلاعات شامل دو مولفه است:

الف) فناوری

ب) اطلاعات

که در ادامه به تعریف آنها پرداخته می­شود.

2-2-1- فناوری(تکنولوژی) چیست؟

تکنولوژی از دو لغت یونانی techne و logia تشکیل شده است که اولی به معنای هنر و مهارت و دومی به معنی علم و دانش است و تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است که از آن جمله می­توان به چند تعریف ذیل اشاره کرد:

فناوری یا تکنولوژی به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی­های نظام یافته برای انجام وظایف عملی است.

فناوری را می­توان کلیه دانش­ها، فرآیندها، ابزارها، روش­ها و سیستم­های بکار رفته در ساخت محصولات و ارائه خدمات تعریف کرد.

فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است.

یونیدو[1] فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه­ها و مطالعات منظم می­داند.

فناوری مجموعه­ای از فرآیندها، روش­ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین­آلات و مهارت­هایی است که توسط آنها کالایی ساخته شده یا خدمتی ارائه می­گردد.

فناوری عبارت است از کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه­ها و مطالعات منظم و جهت­دار.

علم با مطالعه طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده­ها است در حالی که فناوری، با بکارگیری ایده­ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می­کند.

فناوری عامل تبدیل منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی به کالا و خدمات است که عناصر متشکله یا ارکان آن عبارت است از: سخت افزار، انسان افزار یا نیروی انسانی متخصص، فناوری متبلور در اسناد و مدارک یا اطلاعات، سازمان­ها یا نهاد افزار (فتحیان و مهدوی نور، 1387).

2-2-2- اطلاعات چیست؟

تعاریف متعددی از اطلاعات وجود دارد که بعضی تعاریف مبتنی بر معنا (معنا شناختی) و برخی دیگر از تعاریف مبتنی بر کمیت هستند. بعضی از این تعاریف عبارتند از:

مطابق تعریف واژه نامه­ای ای-ال-ای[2] اطلاعات عبارت است از تمام ایده­ها، واقعیت­ها و کارهای خلاقانه ذهن که به صورت رسمی یا غیر رسمی و به هر حالتی ثبت، منتشر و یا توزیع گردیده است که ممکن است به صورت مستند یا غیر مستند باشد. بر اساس استاندارد اطلاعات مستند به یکی از صور زیر است:

کتاب­ها: مواد متنی که به صورت تک­نگاشت می­باشد.

پیایندها: مواد متنی که به صورت منظم تکرار می­شود مانند نشریات ادواری.

نقشه­ها: موارد جغرافیایی شبیه نقشه­های مسطح یا کره­ها.

فایل­های کامپیوتری: که در کامپیوترها و نرم افزارهای مختلف استفاده می­شود.

موارد شنیداری و دیداری: شامل اطلاعات صوتی، نوارهای کاست، تصاویر و غیره.

حالات ترکیبی: که به صورت ترکیبی از موارد فوق می­باشد.

در تعریف مبتنی بر نظریه اطلاعات، اطلاعات کمیتی است که با بیت­ها اندازه­گیری شده و بر حسب احتمالات پدیدار شدن نمادها، تعریف می­شود. در فرهنگ انفورماتیک اطلاعات عبارت است از هر مجموعه­ای از عناصر دیجیتال حروفی یا نمادی که دارای مفهوم آشکار و مشخص بوده و می­تواند در معرض پردازش اتوماتیک قرار گیرد (فتحیان و مهدوی نور، 1387).

اهداف اساسی اطلاعات عبارتند از: آگاهی­دادن، ارزیابی­کردن، ترغیب­کردن، خلق مفاهیم جدید، تعریف مسئله، حل مسئله، تصمیم­گیری، برنامه­ریزی، آشنا­سازی، کنترل­کردن و تحقیق­کردن. تجربه و تحقیق نشان داده است استفاده از اطلاعاتی مناسب است که دارای ویژگی‌های زیر باشند (مهدوی، 1379):

 

جدول 2-1– ویژگی­های اطلاعات مناسب

ویژگی‌ها  
به موقع بودن تنها از اطلاعاتی استفاده شود که در زمان مناسب به مدیر ابلاغ می‌شوند. تاخیر در جمع­آوری، پردازش و یا ارسال اطلاعات موجب تبدیل اطلاعات ضروری به گزارش‌های بی­مصرف می‌شود.
مناسبت اطلاعاتی که به نوعی در حوزه فعالیت مدیر قرار داشته و به وظایف وی مرتبط باشند، مناسب­اند. خواه این اطلاعات برای برنامه­ریزی باشند یا تصمیم گیری، همچنین مناسبت در برگیرنده ملاحظه‌ای می‌شود که به موقعیت و سطح مدیر در سازمان بر می‌گردد.
دقت اگر اطلاعات دقیق باشند، مدیران، با اعتماد آنها را برای مقاصد مورد نیازشان به کار می­برند. البته در دنیای اطلاعات چیزی به نام دقت محض معنی ندارد.
جزئیات اطلاعات باید دارای حداقل موارد جزئی باشد. وجود هر حرف اضافه به معنای پردازش بیشتر، تحلیل اضافه­تر، اشغال فضای بیشتر و احتمالا منجر به اخذ تصمیمی بی­ارزشتر خواهد شد.
تکرار اطلاعات باید به دفعاتی که به نوع تصمیم یا فعالیت مربوط است، تولید شوند. اغلب گزارشها در حالت عادی، در فاصله‌های زمانی چرخشی (روزانه، هفته­ای، ماهانه و…) تولید می‌شوند.
قابلیت فهم اطلاعاتی که به شکل و سبک ویژه‌ای نمایش داده می‌شوند به آسانی برای مدیران قابل درک­اند. تولیدکننده اطلاعات باید از دانش فنی، سطح معلومات و خصوصیات فردی دریافت­کننده و همچنین مشخصات گروهی که وی با آنها کار می‌کند آگاهی کافی داشته باشد. این تنها راه ارزش دادن به اطلاعات است.

 

[1]Unido

[2] ALA

دانلود پایان نامه