مزایا و معایب تبلیغات بازرگانی/پایان نامه تاثیر ترفیع بر نگهداری ارزش برند

دانلود پایان نامه

استفاده از تبليغات در راديو

تقريباً هر شركتي كه بازار مصرفي را در اختيار داشته، مي‌تواند بطور موثر از راديو استفاده نمايد. راديو در راستاي فروش يا ترفيع سطح خدمات تجاري، داراي واكنشي فوري مي‌باشد، همچنين در راستاي افزايش ميزان سطح آگاهي شركتها و و كمك در جهت بهبود روابط عمومي نقش بسزايي دارد. راديو مي‌تواند در تبليغات تجاري متقابل تأثير گذار باشد و همچنين مي‌تواند شنوندگان را تا سطح ايده آلي آگاه سازد. دومين مزيت راديو نسبت به روزنامه كم هزينه بودن و توانايي اين رسانه در جهت هدفمند ساختن بازار مي‌باشد. از طرف ديگر برخورداري از قدرت هماهنگ سازي بالا و قابل انتقال بودن اين وسيله مزاياي آن را دو چندان ساخته است  (همان منبع؛ ص 20).

 

2-2-3-8) مزایا و معایب تبلیغات بازرگانی

2-2-3-8-1) مزایای تبلیغات بازرگانی

در یک جمع بندی موافقان و مدافعان نقش مثبت تبلیغات در اقتصاد و بازرگانی را با مزایای زیر مطرح می کنند.

  1. البته مزایا و آثار آن زیاد است که در زیر به برخی از آنها می پردازیم.
  2. به مصرف کننده نسبت به ویژگیهای کالای تولیدی آگاهی می دهد.
  3. میزان فروش را افزایش می دهد.
  4. باعث بهره برداری از صرفه جویی مبتنی بر مقیاس تولید می شود.
  5. در فروش ثبات ایجاد می کند و ریسک تولید را کاهش می دهد.
  6. به بازگشت سرمایه و گردش موجودی انبار سرعت می بخشد.
  7. از تکنیکهای نوین برای معرفی کالا استفاده می کند.
  8. قلمرو تقاضا برای کالاهای تولیدی را افزایش می دهد.
  9. از میزان آزمون مصرف کننده می کاهد.
  10. هزینه های توزیع را کاهش می دهد.
  11. استفاده از ظرفیت تولیدی را افزایش می دهد.
  12. به اشاعه اطلاعات و تعالی فرهنگ عمومی کمک می کند.
  13. باعث تنوع محصول و نوآوری می گردد.
  14. باعث ایجاد رابطه عاطفی بین تولید کنندگان، توزیع کنندگان، مصرف کنندگان و وسایل ارتباط جمعی و مشاورین حرفه ای می شود.
  15. برخورد کاسبکارانه را به برخورد علمی و اقتصادی مبدل می سازد.
  16. در مصرف کننده اعتماد ایجاد کرده و به خرید او کمک می کند.

 

2-2-3-8-2) معایب تبلیغات بازرگانی

از طرف دیگر مخالفان و منتقدان تبلیغات تجاری در اقتصاد معایب زیر را مطرح می کنند:

  1. در مواردی به مصرف کننده اطلاعات نادرست و فریبنده می دهد.
  2. سلیقه مصرف کننده و رجحان وی را تغییر می دهد، یعنی آزادی انتخاب مصرف کننده را خدشه دار می سازد.
  3. رقابت را کاهش داده و ممکن است که به انحصار منتج شود.
  4. به علت ایجاد شهرت برای یک مارک تجاری خاص عملاً از ورود دیگران به آن رشته تولیدی جلوگیری می کند.
  5. به مصرف زدگی دامن می زند.
  6. رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی را از اهداف عمومی و اجتماعی خود دور ساخته و آنها را به رویه های تجاری و منفعت طلبانه سوق می دهد. ( روستا ، 1388).

 

2-2-3-9) تاثیر تبلیغات بر متغیرهای اقتصادی

تبلیغات با تغییر ترجیحات مصرف کننده، می تواند بر متغیرهای اقتصادی اثرگذار باشد. در اینجا به برخی از آثار مهم اقتصادی تبلیغات اشاره می شود:

  • تبلیغات می تواند با افزایش تمرکز، مانع ورود سالیرین به بازار شده و یا با کاهش تمرکز، تسهیل کننده ی ورود به بازار تلقی گردد.
  • تبلیغات می تواند بر کارکرد بازار و سود اقتصادی بنگاه تاثیر داشته باشد.
  • هدف بنگاه های اقتصادی از انجام تبلیغات، کسب سود اقتصادی است. تبلیغات با تغییر ترجیحات مصرف کننده باعث می شود مه مصرف کنندگان درخصوص خرید کالاهای تبلیغ شده تمایل بیشتری نسبت به خرید کالاهایی که درمورد آنها تبلیغی انجام نشده، از خود نشان می دهند.
  • تبلیغات موجب افزایش میل نهایی به مصرف و مصرف کل و در نتیجه بالا رفتن تقاضا می شود.
  • تبلیغات می تواند عامل کاهش رقابت قیمتی در بازارهای انحصار چندجانبه باشد.
  • تبلیغات می تواند نوآوری و خدمت رسانی شرکت ها را بهبود بخشد.
  • تبلیغات می تواند عامل بهبود کیفیت کالاها در بازار گردد.
  • تبلیغات با ایجاد برندسازی، موجب مسئولیت پذیری تولیدکننده و فراهم کننده ی شرایط پاداش و تنبیه اقتصادی بنگاه ها در بازار شود.
  • تبلیغات می تواند مطلوبیت نهایی مصرف کننده را از مصرف کالایی که درمورد آن تبلیغ صورت گرفته، نسبت به کالای مشابهی که تبلیغی درمورد آن انجام نشده است، افزایش دهد.
  • تبلیغات می تواند علاوه بر دارایی های فیزیکی بنگاه، دارایی جدیدی با عنوان نام تجاری یا علامت تجاری را برای بنگاه ها ایجاد نماید (دهقانی و همکاران، 1383).
دانلود پایان نامه